Niniejszy Raport opracowany został w odniesieniu do kluczowych szans i wyzwań zrównoważonego rozwoju w branży teleinformatycznej, zdefiniowanych na podstawie dokumentów strategicznych, tj.: „Wizja 2050” World Business Council for Sustainable Development, Wyzwania dla branży ICT według SAM, Raport Global e-Sustainability Initiative, Raport Europa 2020, Raport Polska 2030. W Raporcie staraliśmy się ująć te kwestie, które są istotne dla naszych interesariuszy i zostały przez nas zidentyfikowane podczas kompleksowego dialogu z nimi.
Obejmuje on dane za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2014 roku. Jest to szósty samodzielny Raport zrównoważanego rozwoju firmy i został przygotowany w oparciu o standard Global Reporting Initiative GRI.G4. Uwzględniono w nim także zasady Global Compact oraz ISO 26 000.
Orange Polska wydaje raport co roku. Poprzedni raport został wydany w 2014 roku i obejmował okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 roku. Dodatkowo Orange Polska przygotowuje co roku raport zbiorczy wspólnie z innymi firmami Orange Group. Kolejny Raport CSR ukaże się w 2016 roku.
Dane finansowe zawarte w niniejszym Raporcie są zgodne z danymi prezentowanymi w sprawozdaniach finansowych Orange Polska. Pozostałe dane ilościowe pochodzą z poszczególnych jednostek sprawozdawczych firmy.
Raport obejmuje swoim zakresem główne spółki wchodzące w skład Orange Polska: (dawniej Telekomunikacja Polska, PTK Centertel) oraz Orange Customer Service. Wyraźnie zaznaczono w nim zakres prezentowanych informacji. Taki podział wynika z wewnętrznych uregulowań dotyczących raportowania w firmie. Brak jest innych ograniczeń w zawartości danych Raportu.
Nie wprowadzono korekt w stosunku do poprzedniego Raportu. Nie zaszły również istotne zmiany w stosunku do poprzedniego raportu dotyczące zakresu, zasięgu lub metod pomiaru zastosowanych w Raporcie.
Poświadczenia zgodności ze stanem rzeczywistym danych zawartych w naszym Raporcie udzielił Zarząd firmy. Wszystkie przedstawione wskaźniki pozyskane od pracowników firmy oraz z wewnętrznych systemów kalkulacyjnych poddaliśmy również niezależnej zewnętrznej weryfikacji wykonanej przez firmę audytorską Deloitte. Wszelkie zmiany dotyczące raportowania, związane z wytycznymi GRI, wynikają jedynie z różnic w funkcjonowaniu opracowanego wewnętrznie w Orange Polska systemu raportowania i zostały odpowiednio oznaczone.
Niezależny Raport Poświadczający Deloitte plik pdf otwiera się w nowym oknieZe względu na fakt, że integracja strategiczna w Orange Polska ma charakter kompleksowy obszary oddziaływania jego podmiotów opisanych w Raporcie są tożsame. Dodatkowe informacje na temat oddziaływania społecznego znalazły się w „Raporcie Wpływu Społecznego Orange Polska”, który dostępny jest na stronie Raport Wpływu Społecznego Orange Polskaotwiera się w nowym oknie. Natomiast kwestie zaangażowania społecznego dla Orange Polska kompleksowo ujęte są strategii działania Fundacja Orangeotwiera się w nowym oknie.
Ostatecznie w Raporcie Społecznej Odpowiedzialności Orange Polska 2014 uwzględnione zostały następujące aspekty społecznej odpowiedzialności:
Raport CSR Orange Polska 2014 | aspekty społecznej odpowiedzialności | wewnętrzny zewnętrzny |
stopień ważności |
---|---|---|---|
Wpływ gospodarczy | Aspekt: Wyniki ekonomiczne | zewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Pośredni wpływ ekonomiczny | zewnętrzny | bardzo ważny | |
Etyka i wartości Zarządzanie zgodnością Ład korporacyjny |
Etyka i rzetelność | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Przeciwdziałanie korupcji | w, z | bardzo ważny | |
Ład Korporacyjny | wewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Prawa człowieka - inwestycje | wewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Przeciwdziałanie dyskryminacji | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Praca dzieci | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Praca przymusowa | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Mechanizm skarg związanych z prawami człowieka | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny | |
Dialog z klientami | Zaangażowanie interesariuszy | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Komunikacja marketingowa | zewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Oznakowanie produktów i usług | zewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Produkt - zgodność z regulacjami | zewnętrzny | bardzo ważny | |
Otoczenie prawne i regulacyjne | Aspekt: Naruszenie zasad wolnej kokurencji | zewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Udział w życiu publicznym | zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Zgodność z regulacjami | zewnętrzny | bardzo ważny | |
Dialog z pracownikami | Aspekt: Relacje pracownicy-kierownictwo | wewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Swoboda zrzeszania się i prawo do sporów zbiorowych | wewnętrzny | bardzo ważny | |
Łańcuch dostaw | Aspekt: Praktyki dotyczące zamówień | zewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Ocena dostawców pod względem przestrzegania praw człowieka | zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Ocena dostawców pod względem wpływu społecznego | zewnętrzny | średnio ważny | |
Zaangażowanie społeczne Wspieranie innowacyjności |
Aspekt: Społeczność lokalna | zewnętrzny | średnio ważny |
Budowa infrastruktury Dostępnośc usług Edukacja cyfrowa Inteligentne miasta |
Aspekt: Pośredni wpływ ekonomiczny | zewnętrzny | średnio ważny |
Bezpieczneństwo klientów Bezpieczne dane Bezpieczna sieć Bezpieczeństwo dzieci w sieci |
Aspekt: Zdrowie i bezpieczeństwo klienta | zewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Ochrona prywatności klienta | zewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Bezpieczeństwo- zgodność z regulacjami | zewnętrzny | bardzo ważny | |
Innowacje dla środowiska Upowszechnienie e-dokumentów Odzyskiwanie i odnowa urządzeń Wykorzystanie zasobów naturalnych Odpady |
Aspekt: Materiały | wewnętrzny zewnętrzny | średnio ważny |
Aspekt: Energia | wewnętrzny zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Emisje | wewnętrzny zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Ścieki i odpady | wewnętrzny zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Produkty i usługi | wewnętrzny zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Zgodność z regulacjami | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Ocena środowiskowa dostawców | zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Mechanizm skarg środowiskowych | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny | |
Przyjazne środowisko pracy Bezpieczeństwo w pracy Szkolenia i rozwój Równe traktowanie Wolontariat pracowniczy |
Aspekt: Zatrudnienie | wewnętrzny | bardzo ważny |
Aspekt: Bezpieczeństwo i higiena pracy | wewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Edukacja i szkolenia | wewnętrzny | bardzo ważny | |
Aspekt: Różnorodność i równość szans | wewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn | wewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Ocena dostawców pod względem praktyk pracowniczych | zewnętrzny | średnio ważny | |
Aspekt: Mechanizm skarg związanych z praktykami pracowniczymi | wewnętrzny zewnętrzny | bardzo ważny |
Dane dotyczące zatrudnienia
po wciśnięciu rozwinie się poniżejMenedżerowie i menedżerki
po wciśnięciu rozwinie się poniżejLiczba wypadków przy pracy
po wciśnięciu rozwinie się poniżejDane środowiskowe
po wciśnięciu rozwinie się poniżejEnergia
po wciśnięciu rozwinie się poniżejTransport
po wciśnięciu rozwinie się poniżejEmisja CO2
po wciśnięciu rozwinie się poniżejZbiórka elektrośmieci
po wciśnięciu rozwinie się poniżejDane dotyczące kwestii zatrudnienia, przedstawione w tym raporcie zostały zebrane w oparciu o system HR-info, który bierze pod uwagę takie zmienne jak płeć czy pełniona przez pracownika funkcja. Dane do systemu HR-Info raportowane są na podstawie danych zawartych w systemach kadrowych poszczególnych spółek wchodzących w skład Orange Polska wg standardów grupy Orange.
Zasada obliczania „wskaźnika kadry zarządzającej” odnosi się do osób zatrudnionych na umowę o pracę. Wskaźnik ten odnosi się do kadry zarządzającej wyższego i średniego szczebla. Klasyfikacja pracowników jako „kadra zarządzająca” odbywa się na podstawie kategorii zaszeregowania pracownika zgodnie z profilem kompetencyjnym wg standardów Grupy Orange.
Wskaźnik odpowiada liczbie zdarzeń wypadkowych, które zostały w danym roku sprawozdawczym uznane za wypadki przy pracy. Zgodnie z przepisami polskimi – warunkuje to ostatecznie data decyzji pracodawcy o uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy, czyli data zatwierdzenia protokołu powypadkowego, a nie tylko data zdarzenia. (np. wypadek z grudnia roku poprzedniego nie zostanie wliczony do statystyki danego roku, lecz dopiero do następnego - jeśli protokół zostanie zatwierdzony w styczniu. Do momentu zakończenia postępowania powypadkowego i zatwierdzenia dokumentacji – zdarzenie nie jest (statystycznie) wypadkiem przy pracy).
Sprawozdawczość w zakresie środowiska oparta jest na raportowaniu do bazy danych INDICIA. W 2014 roku Orange Polska raportowała w cyklu kwartalnym średnio 100 wskaźników środowiskowych.
Zużycie energii elektrycznej w budynkach Orange Polska obliczane jest z użyciem metody statystycznej, sporządzonej przez statystyka Orange Labs, a dla części obejmującej stacje bazowe Orange Polska – dane szacowane są metodą ekspercką. Takie formy obliczenia energii elektrycznej zostały zaakceptowane przez grupę Orange oraz audytora zewnętrznego.
Wskaźnik zużycia paliwa obejmuje łączne zużycie paliwa (oleju opałowego, oleju napędowego i benzyny, ciężkiego oleju opałowego), z wyłączeniem pojazdów samochodowych.
Wszystkie podróże służbowe pracowników Orange Polska są rejestrowane w systemie Optidoc. Odległości są szacowane na podstawie metody długości trasy po ortodromie (najkrótsza odległość między dwoma punktami na powierzchni ziemi). Odległości pokonywane pociągiem obliczane są na podstawie danych z PKP w zakresie danej trasy kolejowej.
W przypadku podróży lotniczych współczynnik emisji CO2 obliczany jest zgodnie z Protokołem GHG (180 g CO2/km na pasażera), który został użyty do wszystkich typów lotów krótko- i długodystansowych.
Wskaźnik emisji CO2 z transportu kolejowego obliczany jest na podstawie metody Bilan Carbone®, jeśli jest ona dostępna w danym kraju. W innych krajach stosowany jest współczynnik standardowy, wynoszący 100 g CO2/km na pasażera.
Dla energii elektrycznej wskaźnik jest obliczany w oparciu o Protokół GHG z wynikami za 2009 r. i jego najnowszej aktualizacji (2012 r.). Wskaźniki emisji paliw (gaz, olej opałowy, węgiel, benzyna, olej napędowy i LPG) pochodzą z Protokołu GHG z 2007 r.
Wskaźnik „E-odpadów zebranych od klienta” to suma wszystkich telefonów komórkowych, stacjonarnych i urządzeń multimedialnych dostarczonych do punktów sprzedaży, otrzymanych pocztą i zebranych przez dostawców usług. Wskaźnik ten obejmuje również telefony komórkowe pracowników Orange Polska oraz zebrane baterie i ładowarki. Spółki zależne, dla których nie ma odpowiedniego kanału gromadzenia i przetwarzania e-odpadów nie stosują tego wskaźnika.
Orange Polska
Al. Jerozolimskie 160
02-326 Warszawa
Monika Kulik
Ekspert ds. Odpowiedzialności Społecznej Biznesu
Orange Polska
Komunikacja Korporacyjna i CSR
Wydział CSR i Sponsoringu